Pre-School and Add On Sales

Jakarta 2012-06-07

Adam går i förskola tre dagar i veckan mellan 9.45 och 11.45. Trafiken här gör det dock svårt att planera ankomsttiden. Ena dagen kan det ta 10 min till skolan från vårt hus. En annan dag tar det en timme. Än så länge har vi vi hämtat Adam i tid. Men i går hände det.

Octa lämnade Adam på morgonen och begav sig till flickornas skola för föräldrasamtal. Vid ankomsten så var det lång kö för att träffa lärarna. När föräldrasamtalet väl var avslutat, insåg Octa att det skulle bli tufft att hinna hämta upp Adam i tid.

Trafiken var massiv och färden gick långsamt vilket gjorde Octa ännu mera stressad. Till slut insåg hon att hon inte skulle hinna vara där inom rimlig tid. Vad göra? I halv panik ringde hon upp skolan och berättade som det var. Att hon satt fast i trafiken och skulle bli rejält sen att hämta Adam. Hon förväntade sig pust och stön från skolan, och en bestämd uppmaning om att planera bättre i framtiden.

Men inte. Istället frågade damen från skolan ifall hon ville sätta Adam i extra klass fram till klockan ett. För 150 000 IDR (75 SEK). Och så löste allting sig.

Ett klockrent exempel på hur man omvandlar ett problem till något positivt. Skolan har identifierat ett tydligt problem: sent ankommande föräldrar resulterar i extra övertidskostnad och reducerade marginaler. Och kommit fram till en lösning: Vi gör en extraklass och tar extra betalt. Samtidigt som det vet att en stressad förälder har god betalningsvilja för denna typ av tjänster.

Månne en modell för svenska dagis att ta efter?

//Jimmy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s