Traffic Jam

Jakarta 2007-10-04

Det första dagarns i JKT har varigt hektiska. Det är mycket som ska hinnas med på kort tid och många gamla kompisar att återse.

En sak som jag inte blir klok på är trafiken. Normalt sätt så går det att i förväg uppskatta mängden trafik vid en given tidpunkt med en noggranhet överstigande en väderprognos från SMHI. Men nu under ramadhan har alla regler upphört att gälla. I tisdags och onsdagskväll gjorde jag samma resa från Blok M till PLaza Senayan Arcadia. Vid samma tid på kvällen. Första kvällen tog det nästan 30 minuter. Kvällen därpå under 10 minuter. Eftersom trafikmängden är så nyckfull har jag således nollkoll på när och vilken rutt som just nu är den bästa. Känns som jag spenderat halva min vakna tid i en stillastående taxi sedan jag kom hit.

Men tjusningen med att sitta fast i en bilkö är att studera omgivningen omkring sig. Som vanligt är gatuförsäljare och barnmusikanter en del av JKT’s trafikbild. I måndags så hade jag en ovaligt trevlig ukulele-kille utanför taxin, så i ett infall av plötslig ramadhanstämning gav jag honom 1000 IDR (75 öre).  

//Jimmy 

Leave a comment