Kurus

Jakarta 2007-10-14


Jimmy March 2007, and me October 2007 (20 kg slimmer) 

När jag la upp bilden i förra inlägget så slog det mig att jag glömt berätta en sak.

När jag ursprungligen skulle resa för att jobba i Jakarta så hade jag två målsättningar:

  • Att leva nyttigare genom att träna mer och äta bättre
  • Att gå ner i vikt

Efter mina tre första månader kunde jag konstatera att träningen begränsat till till tre tillfällen i hotellgymmet. Maten bestod oftast av gourmet-rätter på stadens bättre restauranger. Men trots detta hade jag lyckats gå ner i vikt! Min gode vän Christian trodde det berodde på flitiga spa besök med tillhörande massage. Eller eventuellt flitig aktivitet på dansgolvet under de många kvällarna på nattklubb.

När jag i somras återvände hem tillbaka till Sverige så lyckades jag iallafall komma igång och gå promenader varje dag. Så lite träning har det ju blivit. Och sammantaget så har jag gått ner över 20 kg sedan jag första gången ankom till Jakarta.

Så när jag nu kom tillbaka till Jakarta efter 2 månader i Sverige så fick jag lära mig ett nytt ord: Kurus. Det betyder smal. Sekreterarna på jobbet ville veta hur jag lyckats gå ner i vikt även i Sverige. Men när jag förklarade att det var dagliga promenader insåg de genast att denna metod inte var applicerbar för dem. We have no sidewalks for walking*, som Tuesdy så besviket uttryckte det.

* Förklaring ges i detta inlägg

//Jimmy

Leave a comment